Breaking

logo

Jumat, 04 November 2016

Nokia Sempat Mati Suri, Nokia Bersedia 'Hancurkan' Samsung di Akhir 2016 Ini

Nokia Sempat Mati Suri, Nokia Bersedia 'Hancurkan' Samsung di Akhir 2016 Ini

S P C E.com : Mendengar jenama Nokia, apa yang terlintas dalam fikiran kamu? HP jadul yang tahan banting, game ular-ularan (Nokia Shake), N-Gage, telefon bimbit siri Communicator canggih layaknya komputer riba kecil yang boleh diraih, Nokia 808 PureView dengan kamera 41 megapiksel, atau peranti Lumia berasaskan Windows Phone? Ya, ada banyak sekali penemuan inovatif yang pernah dihadirkan oleh Nokia.

Nokia Sempat Mati Suri, Nokia Bersedia 'Hancurkan' Samsung di Akhir 2016 Ini

Pada tempoh tahun 1990-an hingga awal tahun 2000-an, Nokia dengan telefon bimbit-telefon bimbit menjadi syarikat pembuat telefon bimbit terbesar di dunia. Namun, dominasi Nokia akhirnya harus jatuh saat syarikat asal Finland ini tidak boleh menahan gempuran iPhone dan telefon pintar Android. Hingga akhirnya jenama Nokia tinggal kenangan, setelah dijajah Microsoft dan produk Nokia diganti menjadi Lumia. Tunggu dulu, cerita tersebut belum berakhir, kerana Nokia kini bersiap bangkit kembali. Kok bisa?

Nokia Sempat Mati Suri, Nokia Bersedia Bangkit dan 'Hancurkan' Samsung di Akhir 2016 Ini

Nokia Terlepas dari Microsoft

Nokia Sempat Mati Suri, Nokia Bersedia 'Hancurkan' Samsung di Akhir 2016 Ini

Ketika diambil alih oleh Microsoft, Nokia memang dilarang mengeluarkan produk-produk baru dengan jenama Nokia, sekurang-kurangnya sehingga akhir Disember 2015 setelah kontrak habis. Sekarang, Nokia sudah sepenuhnya terlepas dari Microsoft sehingga sudah seharusnya Nokia boleh bebas memakai namanya kembali.

Pada akhir Mei lalu, Nokia telah mengumumkan bahawa mereka akan kembali ke pasaran telefon bimbit. Nokia kembali dengan barisan baru berasaskan Android, bukan Windows Mobile. Nah, pada bulan Ogos, sosok yang bertugas membangkitkan jenama telefon bimbit legenda itu pun telah ditetapkan, yakni Pekka Rantala sebagai Chief Marketing Officer. Ia adalah bekas Ketua Pegawai Eksekutif Rovio, iaitu syarikat yang berperanan di balik kejayaan game fenomenal Angry Birds. Dulunya, dia juga pernah menjadi salah satu eksekutif selama 17 tahun di masa kejayaan Nokia.

Telefon pintar Perdana Nokia P1 Meluncur Akhir Tahun

Nokia Sempat Mati Suri, Nokia Bersedia 'Hancurkan' Samsung di Akhir 2016 Ini

Menurut bocoran, ada 4 telefon pintar Android Nokia yang hampir dipastikan rasmi dikeluarkan. Dua telefon pintar di antaranya merupakan telefon pintar flagship yang bakal dilancarkan menjelang akhir tahun ini. Selebihnya, dipersiapkan untuk meluncur pada awal tahun depan. Telefon pintar Android perdana Nokia ini khabarnya akan disebut dengan nama Nokia P1, yang ditenagai chipset Qualcomm Snapdragon 820.

Selain itu, Nokia P1 akan terus menjalankan versi Android terbaru, Nougat. Layarnya sudah menggunakan panel IGZO saiz 5.3 inci dengan tahap resolusi Full HD, RAM 3GB, simpanan dalaman 32GB, kamera utama 22.6 megapiksel dengan aperture f / 1.9, pensijilan IP58 kalis air dan debu, bateri 3,000 mAh lengkap dengan sokongan pengecasan cepat, serta boleh didapati dalam dimensi besar dan kecil seperti trend zaman sekarang.

Nokia Tidak Sendirian

Nokia Sempat Mati Suri, Nokia Bersedia 'Hancurkan' Samsung di Akhir 2016 Ini

Dalam memuluskan langkah Nokia untuk sekali lagi menguasai pasaran telefon pintar dunia, Nokia tidak sendirian. Nokia bergabung dengan HMD Global Oy, syarikat yang mendapat lesen untuk membuat dan mengedarkan produk dengan jenama Nokia. Di samping itu, Nokia juga bakal memberi tumpuan berkiprah di industri infrastruktur telekomunikasi dan teknologi masa depan.

HMD Global Oy merupakan syarikat baru yang berpusat di Finland yang nantinya tidak hanya membuat telefon pintar Android Nokia saja, tetapi juga feature phone khas Nokia dan juga tablet Android. HMD tidak sendirian, ada Foxconn Technology yang akan turut serta melalui anak syarikatnya, FIH Mobile.

Bergerak Nokia tinggal menunggu masa untuk bangkit dan pastinya pencinta gadget di seluruh dunia sangat penasaran seperti apa telefon pintar Android terbaru Nokia. Adakah khabar angin menjadi kenyataan dan Nokia sekali lagi menjadi penguasa di jagat telefon bimbit dunia menghancurkan Samsung di akhir 2016 ini. Hanya masa yang dapat menjawab, kita tunggu saja!